Verslag BNK6 te Vlijmen - 2010/09/26 - G(r)asbaan

Gepost in Wedstrijdverslagen

Op 26 September was het eindelijk zover, de uitreiking van de BNK Awards. Hier had iedereen heel het jaar naartoe geleefd en………wat…. o’ja dat is waar ook, er was ook nog iets van een wedstrijdje met van die afstandsbestuurbare miniatuurautootjes op een grasveldje. Dat zal wel een voorprogramma zijn geweest ofzo.

Alle festiviteiten begonnen op zaterdag net na 12:00 toen de mannen van MAC Vlijmen klaar waren met een baan bij elkaar te verzinnen en daadwerkelijk uit te leggen. Meest opvallende bouwwerk op de baan was William’s backflipbare ramp/tafelberg constructie. In het begin waren er toch wel wat mensen die er wat angst voor hadden, maar achteraf bleek het allemaal toch goed bemeten te zijn want hij was zonder moeilijkheden te springen. De rest van de baan was redelijk simpel gehouden omdat het nu eenmaal gaat om een eenmalige baan en het dan wel fijn is als je de baan snel kan leren. Wegens de weersverwachtingen was het op de zaterdag toch nog redelijk rustig, maar toch waren er al een man of 30 die alvast wat grond gingen omwoelen. Omdat alles toch nog behoorlijk nat was ging de baan al redelijk snel over van een grasbaan naar een zandbaan met veel onkruid. Na deze “maaisessie” was het al wel duidelijk dat het met de race zeker geen vlakke baan zou zijn.

Op de zondag arriveerde de rest van het tentenkamp en zo om toch een veld te krijgen van een kleine 60 deelnemers. Zeker geen slechte opkomst voor de laatste race en zeker niet gezien de weersverwachting. Gelukkig was het weer eigenlijk de hele dag gewoon goed. Nou ja, droog dan tenminste. De wedstrijdlijding ging weer volgens MAC Vlijmens roulatie systeem, wat eigenlijk inhoud dat het een georganiseerde chaos is. Maar gelukkig staan altijd mensen als Arjan van de Graaf en Liliane Heremans klaar als het echt lastig wordt.

Tijdens de 1ste kwalificatie ronde is het al wel duidelijk dat de gaten in de baan beslissend zouden zijn. Iedereen was bang dat de jumps scherprechter zouden worden, maar het kwam vaak voor dat men te snel over de putten wilde gaan wat resulteerde in een koprol. Ik denk niet dat er iemand een hele heat heeft kunnen rijden zonder hulp nodig te hebben van een baaninzetter. Maar soms ging men echt te snel en dan was het echt “game-over”. Het was dus constant zoeken naar een bruikbare lijn en dan proberen deze zo goed mogelijk te blijven volgen. Dit was niet iedereen gewend en bleven vast houden aan de normale ideale lijn, die inmiddels niet meer zo ideaal was. Hierdoor was het veld toch wel wat meer gespreid dan normaal en zaten er hier en daar mensen in finales waar je ze niet zou verwachten.

4wd finales

In de B-finale van de 4wd was Kris Lathouders heer en meester. Stephane Peeters had er allemaal wat meer moeite mee en de Cat was op de zaterdag nog wel happy op het gras maar putten snapte hij niet meer helemaal maar wist er toch nog een 2de plaats uit te slepen. Marco Goorden was goed bezig en werd knap 3de in deze finale. Onze vrienden uit Charleroi die vlak tapijt gewend zijn waren redelijk verdwaald en kwamen er niet aan te pas.

In de 4wd A-finale was Bart van Echelpoel behoorlijk happy met z’n nieuwe aanwinst van TRF en had er duidelijk zin in. Gonzo had de overall BNK buit al binnen maar wilde zich niet zo makkelijk overgeven, maar moest toch toezien hoe Bart er met de dagoverwinning vandoor ging. Kristof van Echelpoel kon deze 2 niet bijbenen maar wel wel best of the rest met een nette 3de plaats. Chambrant rolde hem gelukkig iedere finale in de 1ste ronde waardoor hij tijd genoeg had om dan maar te gaan genieten van de backflip ramp. Uiteindelijk was hij ook de enige die constant een backflip kon doen op de Schumacher banden.


2wd finales

In de D-finale 2wd had Steven Verelst alle hoop al opgegeven omdat bij al 2 heats was uitgevallen en was zijn auto maar gaan prepareren voor Langenfeld. Rudi Neeckx lag er inmiddels ook al uit met zijn Tamiya. Vooraan was het Tom Raaymakers die de baas als de Cougar het deed. Gelukkig voor Tom bleef de Cougar 2 heats werken en won daardoor ruim de D-finale. Coolste auto op de baan was toch wel de Battle-Bug van Eric Hendriks die met een keverkap reed. Dominique die zijn BNK debuut maakte werd uiteindelijk 7e in deze finale wat toch betekend dat hij 2 andere rijders voor is kunnen blijven.

De C-finale was een strijd tussen Dirk van den Bossche en Sven de Bondt. Uiteindelijk was Dirk toch de uiteindelijke winnaar. Cooper werd netjes 3de, nog zelfs voor Willy Heremans. Zeker een resultaat waar hij trots op mag zijn.

Tom van Echelpoel kreeg het weer eens voor elkaar om nummer 4 op zijn auto te mogen plakken, al zal het niet geheel de bedoeling zijn geweest om dit in de B-finale te doen. Andere toppers in deze finale waren onder andere Jorg de Houwer en John Debecquer. Jan Beks wil normaal ook nog wel eens uithalen op de grasbaan, maar redde het net niet. De finale werd uiteindelijk gewonnen door Tom van Echelpoel gevolgd door Jorg en Jan.

In de A-finale stond Stefan Mesker ondanks wat problemen in Q1 op pole, gevolgd door Wouter Wijnen en Arjan van de Graaf. Bruno Heremans die normaal op het gras zeker kans maakt kwam vandaag niet verder dan de 4de plaats op de grid. Maar ja, uiteindelijk niet zo heel belangrijk want op dit soort hobbelige banen kan er veel gebeuren in 6 minuten. Het bewijs dat het close was, was het feit dat zowel Bruno, als Stefan en Wouter een finale wisten te winnen. Maar Bruno pakte uiteindelijk zijn eerste BNK overwinning van het seizoen door een dikke seconde sneller te zijn dan Wouter. Stefan moest genoegen nemen met een 3de plaats. Arjan van de Graaf was zeker niet de snelste, maar maakte wel weinig fouten en wist daardoor zijn X6 naar de 4e plaats te begeleiden, ondanks een uitval in F2. Tom van Drunen moest alles uit de kast halen om Wesley voor te blijven, maar het lukte hem net.

Met de laaste A-finale 2wd kwam het BNK in 2010 teneinde.


Uitslag BNK 2010

Bij de Belgen was Erik Michiels de beste bij de 4wd, gevolgd door Bart van Echelpoel die op het laaste moment wisselde van de B-Max naar de TRF en Kristof van Echelpoel die trouw bleef aan zijn B-Max.

Bij de Nederlanders wist Wesley van Helmond zijn titel te verdedigen met zijn Losi XXX-4, dit deed hij door Roel van Drunen te verslaan met zijn Durango. Marco Goorden , die 3de werd, was het jaar begonnen met een Durango. Maar stapte uiteindelijk toch maar over naar de TRF

Bij de 2wd was het natuurlijk weer Wouter Wijnen die de eer voor de gele velgen hoog hield door zowel het Belgisch kampioenschap te winnen alsook de gezamenlijke ranking met zijn Atomic Carbon. Bruno Heremans kwam te laat in het seizoen op stoom maar werd nog wel 2de met zijn X-factory en Tom van Echelpoel die ook met een X-factory reed werd voor het eerst knap 3de.

Bij de Nederlanders was Stefan Mesker de snelste 2wd’er met de X-factory maar moest toch toezien dat hij bleef steken op de 3de plaats in de algemene BNK ranking. Één plaatsje achter die ranking stond Arjan van de Graaf, waarmee Arjan ook 2de was bij het NK met zijn X6. Wesley van Helmond en Tom van Drunen stonden geheel gelijk qua punten, maar door de regel dat dan het beste resultaat doorslaggevend wordt mocht toch Wesley het podium op met zijn Kyosho.

 

BNK awards 2010

- Beste inhaalactie tijdens een finale: Luc de Weert die wat ruimte creëert bij Tema (4wd)

- Meest gesloopt op 1 BNK: Bart van Echelpoel die op één BNK 2 chassis wist in te korten samen nog bij behorende losse onderdelen als armen, blokken e.d.

- Meest luidruchtig op de stelling: Wegens "shock-factor" gaat mijn stem naar Wouter Wijnen

- Meest deuzige actie: Arjan van de Graaf: lucht aanval op Debaquer senior in Bergschenhoek

- Beste explosie: Wesley van Helmond: GTB zegt poef.

- Beste prestatie ondanks sucken: Stephane Peeters: BQ hebben terwijl je maar 1 heat hebt uitgereden

- Slechtste prestatie ondanks rulen: Steven Verelst: eigenlijk iedere BNK zeer snel. Maar het komt zelden terug in de uitslagen

- Grootste Plooier: Tom v. Echelpoel: De “eeuwige nummer 4” die heel het jaar nog geen 4de is geweest.

- Beste toepassing van Panache: Loic Voumard: Vermogen altijd en overal, of het nu kan of niet.

- Beste Quote: Dat moet Tom Raymakers: Goed rubber is niet alleen op de baan van belang.

- Meeste progressie tijdens het seizoen: John Debaquer: toch in zijn rookie jaar meerdere malen in de A-finale staan in de 2wd.

Dit was het dan voor 2010. Iedereen bedankt die mee heeft geholpen en dan natuurlijk voornamelijk Willy en Liliane die het hele zooitje ongeregeld toch redelijk geregeld kunnen houden, de clubs die de BNK’s hebben georganiseerd en alle rijders die er of het nu wel of niet goed gaat er toch altijd een gezellige boel van maken. O’ja en bijna vergeten Cooper voor alle foto’s en onzin filmpjes en Wouter Wijnen die het allemaal op het web smijt.

En Arjan bedankt om alle verslagen te schrijven!!!


Tekst: Arjan