A day at the races

RC Race

Stel je bent nieuw in de RC en je wil een keer proberen een race mee te doen, dan is het wel makkelijk dat je vast wat basiskennis hebt. Daarvoor dit gezwets.

Wat moet je bij je hebben?

    Minimale benodigdheden
  • Auto (duh…)
  • Zender
  • Accu’s
  • Accu lader
  • Haspel / verdeeldoos
  • Tafel en stoel ( bij sommige banen is dit beschikbaar, maar reken er niet standaard op )
  • Gereedschap
  • Borstel en een poets doek
  • Personal Transponder (AMB / Mylaps. MRT wordt niet ondersteund.)
    Ook altijd makkelijk
  • Lamp, als je in een donkere ruimte bent ( bv manege )
  • Reserve-onderdelen
  • Spullen om af te kunnen stellen ( Demper olie / veren / pistons / div. banden / gewichten / enz…)
  • Soldeerbout
  • Dremel
  • Partytent, altijd fijn om zon / regen / wind tegen te gaan.

Inschrijving / proefrijden

Het eerste waar je mee te maken krijgt is het inschrijven. Bij grotere races is er vaak de mogelijkheid om “voor in te schrijven” wat betekent dat je vooraf al je gegevens doormailt zodat je vast bent opgenomen in de computer van het telsysteem. Maar dan nog moet je jezelf aanmelden bij de raceleiding zodat die weet dat je er daadwerkelijk bent en dat je inschrijfgeld komt voldoen ( meestal 8 á 10 euro ). Wanneer er een “voorinschrijving” is, probeer dan ook om je van te voren aan te melden, want meestal betreft het dan grotere / drukkere wedstrijden.

Dit aanmelden gebeurt meestal zo ongeveer van 8:30 tot 9:00 ( let op tijdens BNK’s is het tot 8:30 ), maar dat kan van club tot club verschillen. Mocht je jezelf nog niet hebben ingeschreven via de mail of internet dan wil de wedstrijdleiding de volgende dingen van je weten:

  • Naam
  • Klasse
  • Frequenties / Spectrum
  • Transponder nummer

Zorg ervoor dat je deze gegevens paraat hebt wanneer je bij de inschrijving bent en zorg ervoor dat je ook het inschrijfgeld bij je hebt.

Nadat deze administratieve handelingen compleet zijn kun je gaan proberen alvast een proef-accuutje te gaan rijden. Het kan zijn dat de rijdersstelling vol is, wacht dan rustig af tot er plaats is. Als je nog met kristallen rijdt, moet je er eerst zeker van zijn dat je frequentie vrij is. bij sommige clubs hebben ze daarvoor een frequentiebord. Maar meestal is het gewoon even je frequentie roepen en kijken of er iemand reageert. Zo niet zender en auto aan en rijden maar. Hou er rekening mee dat alle klasse’s en alle niveaus nu door elkaar rijden. Sommige zullen langzamer dan jou zijn en andere juist weer sneller. “Leven en laten leven” is nu het motto. Als je tijd hebt kan je ook even nog proberen of die andere banden niet misschien iets beter rijden of dat die andere demperstand niet misschien toch iets stabieler is. Ga evt. kijken bij andere deelnemers wat voor banden en afstellingen zij rijden en vooral ook WAAROM, je kan wel een bandencombinatie / demperafstelling over nemen van iemand die bijvoorbeeld een agressieve auto heeft, maar als je zelf dan liever een stabiele auto wil hebben kan dit zwaar tegen je werken.

De race zelf

Als de rijders aan het proefrijden zijn is de raceleiding druk bezig om iedereen in te delen in kwalificatieheats. Als ze daar klaar mee zijn worden er lijsten opgehangen met je kwalificatiereeksen, ook wel de “heats” genoemd. Controleer in welke heat je staat en welk nummer je in deze heat hebt. Controleer tevens of al je gegevens kloppen. In alle hectiek is b.v. een foutje bij het ingeven van de transpondernummers snel gebeurd. Plak ook de nummers op je auto op een duidelijke plaats, b.v. de voorruit en de zijkanten.

Normaal gezien rij je 3 kwalificaties waarvan de beste 2 tellen voor de indeling in de finales. Er wordt gekeken naar je klassering in een kwalificatieserie, niet naar een snelste tijd.

Zorg ervoor dat je auto klaar is als jouw heat begint en dat je dan niet snel nog een accu moet wisselen o.i.d. Meestal kan je voor de start nog snel een rondje rijden om te kijken of alles na behoren werkt. Het kan zijn dat je tijdens de 1ste kwalificatie serie wordt gevraagd om over de lus te rijden. Dan controleert de wedstrijdleiding of je transponder functioneert.

Tijdens de start van de kwalificaties wordt er gestart volgens het zogenaamde “staggered” systeem. Dit betekent dat je niet tegelijk start maar net 1 of 2 seconde uit elkaar om het alle rijders zo goed mogelijk over de baan te verdelen. Tijdens de 1ste kwalificatie gebeurt dit puur op nummer. Tijdens de 2de en 3de kwalificatie start je op basis van de stand. Hierdoor kan het zijn dat b.v. nummer 10 nu ineens als eerste weg mag. Je rijdt nu puur om zo snel mogelijk te zijn om zo hoog mogelijk geklasseerd te worden, want dan kom je later op de dag in de snellere finales uit. Het heeft dus ook geen zin om mensen op te houden. Als iemand sneller is laat hem / haar erlangs en hou je eigen tempo vast. De telcomputer houdt aan de hand je transpondernummer je ronden tijden en totaal resultaat bij. Deze resultaten worden achteraf ook geprint en opgeslagen om later de finales in te kunnen delen.

Na een kwalificatiereeks is het de bedoeling dat je eigen auto en zender wegzet en dat je gaat baaninzetten voor de groep die na jou start. Baaninzetten betekent dat je de auto’s die op hun dak gaan recht moet gaan zetten. Let wel op dat als iemand op zijn dak ligt dat je er niet zomaar heen sprint. De auto’s die nog rijden hebben natuurlijk voorrang. Probeer dit zo goed mogelijk te doen, want immers je wil dat ze jou ook zo snel mogelijk weer recht zetten als het bij jou mis gaat. O’ja mocht je een keer recht gezet moeten worden, geef dan pas gas als je auto weer op de baan staat en niet als je baaninzetter de auto nog in de handen heeft.

Na de kwalificaties worden je beste resultaten gepakt en vergeleken met de andere deelnemers, de beste worden ingedeeld in de Afinale en degene daarachter in de B, C, enz. finale. Omdat alles nu opnieuw is ingedeeld moet je nu ook andere nummers gaan plakken. Tijdens de finales is start wel iedereen tegelijk in een soort van F1 opstelling. Dit is het moment dat je moet rijden voor positie. Dit is geen kwalificeren meer. Je mag je lijn verdedigen en anderen zullen dit nu ook fanatieker terug richting jou doen op het moment dat jezelf iemand wil inhalen. Je hoeft niemand voorbij te laten omdat die sneller is dan jou, dat is het probleem van hem of haar. Enige uitzondering is als je een ronde achter ligt. Dan mag je de rijders die je dubbelen niet hinderen, en moet je wel aan de kant. Je hoeft niet te stoppen ofzo, maar neem even een bocht wat ruimer, en roep eventueel dat je ze erlangs laat. Je rijdt wederom 3 keer waarvan je beste 2 resultaten tellen. Op basis hiervan wordt je eind resultaat bepaald.

Na de race moet er soms nog opgeruimd worden, het is dan altijd wel fijn als je dan een steentje bijdraagt.

Natuurlijk is het leuk om achteraf hoog te eindigen, maar vergeet nooit dat het gewoon een hobby is en dat lol altijd het belangrijkste moet zijn.